Reklamy Facebook Ads

Jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych, Facebook, jest również świetnym miejscem na reklamę. Wiele osób codziennie zagląda w nim na swoje konto i sprawdza, co pojawiło się na tablicy. Często są to zarówno newsy od rodziny i przyjaciół czy zdjęcia bliskich osób, jak i informacje od polubionych profili marek. Pokazujemy, na co zwrócić uwagę, planując reklamę na Facebook!

Cel kampanii

Pierwszym etapem każdej kampanii powinno być wyznaczenie jej celu. Dopiero mając cel, można tworzyć zestaw reklam, w którego obrębie powstaną konkretne, widziane przez użytkowników Facebooka reklamy. Przykładowe cele to:

  • wypromowanie marki, poprzez poprawę jej rozpoznawalności,
  • pozyskanie nowych polubień firmowej strony na Facebooku,
  • zachęcenie użytkowników do wizyty w witrynie, aby pozyskać nowe kontakty mailowe (newsletter),
  • wypromowanie konkretnego wydarzenia,
  • reklama specyficznego, sezonowego produktu,
  • przekonanie użytkownika Facebooka do wizyty w siedzibie, np. w restauracji czy kawiarni.

Zależnie od wyznaczonego celu, można wybrać albo promowanie jednego z najpopularniejszych na fanpage'u postów, albo wykreowaną w menedżerze, oddzielną reklamę. Druga opcja pozwala na własnoręczne ustawienie większej ilości parametrów i właśnie o niej będzie mowa w dalszej części artykułu.

Cel kampanii
Grupa docelowa

Grupa docelowa

Kolejny krok w budowaniu kampanii to tzw. targetowanie, czyli wyznaczenie grupy docelowej. Tutaj trzeba zdecydować, komu ma się wyświetlać gotowa reklama. Do wyboru są, m.in. takie parametry, jak:

  • lokalizacja (stała albo tymczasowa),
  • płeć,
  • zakres wiekowy,
  • zainteresowania i podejmowane w portalu akcje (tutaj Facebook "szuka" użytkowników m.in. na podstawie polubień profili),
  • status związku (wolny, zamężny, zaręczony itd.).

Użytkownicy Facebooka często udostępniają takie dane – albo w sposób widoczny dla innych, albo ukryty. Dzięki temu panom, na przykład w wieku 20-30 lat, interesującym się sportami ekstremalnymi, można zaproponować zniżkę na kurs wspinaczkowy. Tymczasem do pań w przedziale wiekowym 25-35 lat, które są zaręczone, da się skierować ofertę wedding plannera lub reklamę salonu jubilerskiego z oryginalnymi obrączkami na zamówienie.

Umiejscowienie reklam

Nie bez znaczenia jest miejsce, w jakim mają się wyświetlać reklamy. Tutaj, oprócz emisji na samym Facebooku (w wersji na komputery oraz na urządzenia mobilne), można zlecić wyświetlanie komunikatu w Messengerze bądź na Instagramie. Inne opcja to Audience Network. Pozwala ona, m.in. zbudować rozpoznawalność marki. Dzieje się tak, gdy reklamodawca umieści, na przykład ciekawy materiał z życia firmy czy przyciągającą wzrok grafikę. Jeśli chce się wypromować nowe produkty, warto celować w Instagram. To świetne miejsce do prezentowania dobrej jakości fotografii.

Wybór umiejscowienia jest jednym z czynników, wpływających na ostateczny koszt reklamy na Facebooku. Dobrze jest uwzględnić ten aspekt w swoim budżecie.

Pozycjonowanie stron

Czas trwania kampanii

Kreując kampanię reklamową Facebook Ads, warto ustalić czas jej trwania. Można oczywiście zdecydować się na permanentne wyświetlanie reklamy, ale to nie zawsze jest dobre rozwiązanie. Po pierwsze, po pewnym czasie może okazać się, że komunikat jest nieaktualny, a reklamodawca zapomniał go usunąć. Zdarza się to przy okazji promowania na Facebooku produktu, dostępnego w sklepie jedynie do wyczerpania zapasów. Po drugie, trudniej jest wówczas kontrolować budżet reklamowy. Po upływie kilku miesięcy może okazać się, że wydane zostało mnóstwo pieniędzy.

Menedżer pozwala na ustawienie momentu początkowego i końcowego dla kampanii, da się zatem spokojnie przygotować ją z wyprzedzeniem. Warto wiedzieć, że dotyczy to czasu, w jakim reklama będzie emitowana. Docelowy odbiorca z wyznaczonej wcześniej grupy może ją natomiast ujrzeć nieco później, np. gdy będzie zapoznawał się z nowościami na swojej tablicy.


Kreacja reklamy

Po ustaleniu celu, grupy docelowej, harmonogramu i budżetu, przychodzi czas na przygotowanie reklamy, którą zobaczą odbiorcy. Tutaj należy pamiętać o kilku kwestiach:

  • Tekst nie powinien zajmować wiele miejsca, gdyż użytkownicy Facebooka bardziej zwrócą uwagę na ciekawą grafikę lub film.
  • Podczas zamieszczania zdjęcia trzeba upewnić się, czy jego jakość i rozdzielczość są wystarczające.
  • zachęcenie użytkowników do wizyty w witrynie, aby pozyskać nowe kontakty mailowe (newsletter),
  • Zdjęcia, na których są przedstawione postacie, mogą lepiej przyciągać wzrok odbiorców na Facebooku, niż nachalna reklama samego produktu.
  • W części tekstowej przyda się wezwanie do działania, np. "Odwiedź nas!" albo "Skorzystaj z rabatu, dostępnego do północy!".
  • Reklamy publikowane w ramach jednego zestawu powinny być ze sobą powiązane, a nie zupełnie różne (spójność jest ważna, aby nie zmylić użytkownika).

Na koniec, po wykreowaniu reklamy, trzeba poczekać na jej zatwierdzenie przez Facebooka. Trwa to zwykle kilkanaście godzin. W ciągu dobry reklama (jeśli spełnia wszystkie wymogi) powinna być dostępna do publikacji lub już opublikowana.

Aby przeprowadzić skuteczną kampanię Facebook Ads, reklama musi być przemyślana i zgodna z warunkami jej zamieszczania. Skrupulatne przejście przez poszczególne etapy kampanii pozwala dostosować reklamę do swoich celów i potrzeb oraz osiągnąć pożądane rezultaty, na przykład w postaci większej liczby fanów w portalu lub lepszej konwersji w witrynie docelowej.

Kreacja reklamy